ماه مبارک رمضان وفواید آن



دلمان به مستحبی خوش است که جوابش واجب است: السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی

ماه مبارک رمضان وفواید آن

 فوايد روزه

روزه فوايد جسمي و روحي فراوان دارد، شفا بخش جسم و توان بخش جان است، پاک کننده آدمي از رذايل حيواني، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسيار موثر است، درتهذيب و تزکيه نفس و رهاندن انسان از روزمرگي و واماندگي در نياز هاي تن تأثير بسزايي دارد. فوايد طبي و بهداشتي روزه که از سودمنديهاي کوچک اين فريضه انسان ساز است بهحدي است که شايد نياز به توضيح و تکرار نداشته باشد و بيشتر مردم کم و بيش از آن آگاهند. ما به اختصار به گوشه اي از اين فوايد انسان ساز اشاره ميکنيم: معده و دستگاه گوارش از اندام پرکار بدن آدمي است، با سه وعده غذا که معمول مردم است؛ تقريباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحليل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث ميشود از يکسو اين اعضا استراحت کنند و از فرسودگي مصون بمانند و نيروي تازه اي بگيرند و از سوي ديگر ذخاير چربي که زيانهاي مهلکي دارند تحليل رفته و کاسته شوند.

در روايات اسلامي حتي به فوايد جسمي روزه نيز تصريح شده تا برخي از سست عنصران، اگر نه با ايمان کامل لااقل با توجه به فوايد بهداشتي روزه اين فريضه ثمر بخش را بجاي آورند و از سودمنديهاي گوناگون آن در حد خود بهره ور شوند. پيامبر گرامي اسلام در همين رابطه فرموده اند: «صوموا تصحوا» روزه بگيريد تا سالم بمانيد. و نيز در روايات بسياري پيشوايان گرامي اسلام فرموده اند: « معده آدمي خانه بيماريهاي اوست و پرهيز از غذا درمان آن است»

بديهي است آنگاه فوايد بهداشتي روزه بهتر به دست ميآيد که روزه دار امساک روز را با زياده روي در شب تلافي نکند، که پر خوري خود موجب زيانهاي چشم گيري براي دستگاه گوارش است. با پيشرفت دانش پزشکي، برخي از پزشکان و متخصصان دريافته اند که امساک از خوردن و آشاميدن، عالي ترين روش درماني است، يکي از پزشکان ميگويد: « طرح درمان به وسيله روزه بسيار چنان معجزه آساست که بکار بستن آن مسير، طرحها و برنامه هاي طب عملي و جراحي را تغيير خواهد داد، زيرا روزه راه تازه اي به روي دانش پزشکي ميگشايد؛ و سلاح موثري براي مبارزه با بيماريها به اين دانش ميبخشد سلاحي که ميتوان آن را از راههاي گوناگون مورد استفاده قرار داد تا انسان را در مبارزه با علت بيماريها براي بهبود بيماران به نتيجه مطلوب و آشکار رسانند. »

با روزه و امساک ميتوان بيماريها را بهبود بخشيد و معالجه کرد البته در صورتي که با اعتدال و ميانه روي مقرون باشد و در هنگام سحر و افطار در خوردن و آشاميدن افراط نشود.بررسي فوايد بهداشتي و طبي روزه در اين مختصر نميگنجد، آنانکه به توضيح بيشتر علاقمندند ميتوانند به کتابهايي که در اين زمينه تأليف شده است مراجعه نمايند. بايد توجه داشت، بر خلاف تصور کوتاه انديشان، روزه هيچگونه ضرري براي افراد سالم مکلف ندارد و اگر کسي بيمار باشد و نتواند روزه بگيرد و با اين کار بيمار تر شود و يا روزه باعث گردد که بيماريش ادامه يابد کار حرامي مرتکب شده و روزه اش نزد خدا پذيرفته نيست، بيماري که روزه براي او ضرر دارد نبايد روزه بگيرد و فقط لازم است در روزهاي ديگر قضاي آن را بجا آورد و جبران کند.

افراد سالم بايد بدانند که روزه نه تنها زياني برايشان ندارد بلکه چنان که گفتيم، موجب تندرستي و صحت مزاج است و بگفته برخي شکم پرستان که خود روزه نميگيرند و ديگران را نيز از روزه باز ميدارند و تلقين ميکنند که روزه موجب زخم معده ميشود، نبايد اعتنا کرد، اينگونه دروغها تنها بهانه افراد سست عنصري است که که اسير شکم خويشند و از عزم و اراده انساني در آنان خبري نيست. « روزه باعث استراحت معده است و در حال روزه اسيد معده بجاي غذا به وسيله صفرا خنثي ميشود و زخم ايجاد نميگردد»

اکثريت قريب به اتفاق مسلمانان متدين ماه مبارک رمضان را روزه ميدارند و به هيچ وجه شکايتي از اين بيماري ندارند و نسبت بيماري زخم معده روزه داران بيشتر از ديگران نيست همانطور که گفتيم فوايد جسمي و بهداشتي روزه اگرچه چشمگير و غير قابل انکاراست ولي مهمترين فوايد روزه اثرات بهداشتي آن نيست، متأسفانه برخي در بررسي فوايد روزه تنها به همين اثرات بهداشتي آن بسنده کرده اند، درحاليکه فوايد برتر روزه به جنبه هاي معنوي آن مربوط ميشود، فوايد جسمي روزه با اثرات معنوي آن در سازندگي تربيت و تزکيه انسان قابل مقايسه نيست، اگر چه همان فوايد طبي هم گواهي است بر اصالت اسلام عزيز، چرا که اين آيين فطري و آسماني چهارده قرن پيش با ژرف بيني و احاطه اي که جز از خداي متعال نميتواند بود در محيط جاهليت عرب دستوراتي براي انسانها وضع کرده است که دانش پزشکي انسانمتمدن عصر ما با پيشرفت خود روز به روز بر گوشه هايي از حکمت آن پي ميبرد

 

روزه و صبر

«صبر» از خصايلي است که در اخلاق اسلام بر آن بسيار تأکيد شده است ، انسان مسلمان در زندگي فردي و اجتماعي خويش در راه هدفهايي مبارزه ميکند و با مشکلاتي نيز روبرو است بدون خصلت صبر، پيروزي بر مشکلا�� و رسيدن به هدفها آسان نيست . صبر و مقاومت بر نيروي پايداري انسان ��ي افزايدو اراده را توانا ميسازد هيچ جامعه اي اگر تحمل ناگواريها را نداشته باشد بر مشکلات خويش و بر دشمنان خويش نميتواند پيروز گردد. با صبر و مقاومت است که ميتوان به به پيکار ستمگران رفت و دست استعمار گران را کوتاه نمود و روزه – بويژه در روزهاي گرم و طولاني تابستان که فشار تشنگي طاقت فرسا ميشود بطور چشمگيري به انسان صبر و مقاومت مي بخشدو تحمل رنج و سختي را بر آدمي آسان ميسازد.

قرآن کريم با توجه به همين اثر که از روزه به صبر تعبير کرده است : و استعينوا بالصبر و الصلوه ......... از صبر(روزه ) – و نماز کمک بگيريد.........

امامان معصوم ما عليهم السلام «صبر» را در اين آيه به روزه تفسير کرده اندو پيامبر گرامي (ص) نيز ماه رمضان را ماه صبر ناميده اند :« شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنه» (رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است) و امام صادق عليه السلام نيز بهمين ويژگي روزه اشاره فرموده است: هر گاه براي کسي حادثه اي جانکاه پيش آمد روزه بگيرد که خدا فرموده است « و استعينوا بالصبر و الصلوه».

 

روزه و قناعت

اسلام بر خلاف مکاتب مادي شرق و غرب دنيا و نعمتهاي مادي آنرا وسيله اي براي تکامل معنوي و رسيدن به سعادت جاويد ميداند و بهمين دليل فرهنگ اسلام فرهنگ لذت جويي و مصرف نيست بلکه فرهنگ قناعت و ايثار است. در روشهاي مادي تن آدمي و خور و خواب آن اصالت داردو حرص و آز براي برخورداري بيشتر گريبانگير افراد است و در اسلام اصالت با معنويت انسان است و قناعت و ايثار و فداکاري از راههاي وصول به مراتب بلند انسانيت محسوب ميشود.

روزه فريضه اي است که مسلمانان را از غرقه شدن در ماديگرايي و حرص و آز براي لذتهاي مادي و مسابقه براي مصرف و تن پروري ميرهاند و به او مي اموزد که به فکر ديگران باشد و بر خواهشهاي جسماني خويش مسلط گردد و به مصرف به مقدار نياز قناعت ورزد و از اصراف و تبذير بپرهيزد. روزه به مسلمانان مي آموزد که با کم هم ميتوان زيست و حرص و طمع فقط غرق شدن در ماديات و انحراف از معنويات است و براي زيستن لازم نيست که با همه وجود تن و لذتهاي آن پرداخت.

روزه به مسلمان مناعت و قناعت را مي آموزد و ارزش اين صفات و تأثير آن در ايجاد صفات برجسته ديگر همچون زهد و جود و بخشش بسيار است. قانع از ديگران بي نياز است و تن به ذلت و خواري نميدهد، جامعه اي که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکي خواهد بود و با دوري از مصرف بي رويه ميتواند بر پاي خويش بايستد و از بيگانه بي نياز باشد. همه ديديم که پس از تهديد آمريکا و غرب به تحريم اقتصادي ايران امام امت و رهبر کبير انقلاب اسلامي فرمودند «ملت ما مسلمان است و در برابر تحريم اقتصادي و کمبود نيازمنديها روزه خواهد گرفت»

آري مسلمان را به زيستن با مصرف کم آشنا ميسازد و براستي نيز ملت مسلمان ما ميتواند با الهام از فريضه ثمر بخش روزه سطح مصرف را پايين آورد و با قناعت به آنچه دارد از وابستگيهاي اقتصادي به استعمار گران نجات يابد.مسلمانان صدر اسلام با همين روحيه از همه چيز خود در راه خدا مي گذشتند و حتي در ميدانهاي جنگ به چند دانه خرما قناعت ميکردند و با تکيه بر معنويت و صفات انساني خويش پيروزي مي آفريدند و خداي را سپاس که هم اکنون نيز بسيار از جوانان ما بويژه گلهاي سرسبد انقلاب اسلامي، جوانان رزمنده پاسدار از يک چنين ايمان و روحيه اي بر خوردارند و بسيار اتفاق افتاده است که جوان پاسدار اسلام روزه بوده و گاه روزه خويش را با شربت شهادت افطار کرده است و حماسه اين خدا جويان حماسه آفرين براي هميشه بر صفحات پر افتخار تاريخ اسلام ثبت خواهد بود. پاکترين درودهاي ما و درود خدا و فرشتگان بر ايشان باد.

 

ثواب ها و فوايد روزه.

حقيقتاً ثواب های روزه داشتن بسيار بزرگ ميباشند، در اينجاه بطور نمونه بعضی از آنها را که در کتاب های حديث صحيح آمده به مطالعه دوستان ميرسانيم.

افزايش در پاداش

خداوند روزه داشتن بنده های خود را بر خود انتخاب کرده و پاداش آنرا بر بنده های خود ميدهد. پاداش آنرا به گونه چندين مرتبه بيشتر افزايش ميدهد. چنانچه در حديث قدسی ذکر شده "به جز از روزه که آن برای من است و من او را بر آن پاداش ميدهم. "روزه داشتن را برابرای نيست و دعای روزه دار رد نميشود.

رمضان يکی از ستون های اسلام است. قران درماه رمضان نازل شده. روزه گرفتن در ماه رمضان معادل بر ده ماه روزه است از روی ثواب. هر که ماه رمضان را از روی ايمانداری و به اميد دريافت پاداش روزه ميگيرد، گناه های گذشته او بخشيده ميشود.

شخصی روزه دار در دو لحظه لذت دارد:

وقتيکه روزه ای خود را باز ميکند و ديگر هنگاميکه با خداوند ملاقات ميکند، به روزه داشتن خود شادمانی می ورزد. روزه در قيامت شفاعت روزه دار را ميکند و ميگويد "خداوندا، من او را از غذا و شهواتی بدنی باز داشتم در هنگام روز پس مرا اجازه بده تا شفاعت او را کنم. بوی دهن روزه دار به نزد خداوند بهتر است از بوی مشک.

روزه داشتن يک محافظت است

روزه داشتن يک محافظت است و يک قلعه مستحکم است که انسان را از آتش مصعون نگاه ميکند. هر که يک روز را به خاطر خشنودی خداند روزه بگيرد خداوند روی او را به فاصله هفتاد سال از آتش دور ميکند.

هر کسی يک روز را روزه بگيرد، و آن روز آخير زنده گی اش باشد پس وی داخل بهشت خواهد شد. در بهشت دروازه ای است به نام رعيان، روزه داران از آن داخل ميشوند و تنها ايشان و بعد از ايشان, آن دروازه قفل ميشود و هيچ يک از آن داخل نميشود.

در هر روزه افطاری خداوند مردمانی را که از آتش دوزخ رهايی ميابند انتخاب ميکند. در روزه گرفتن خردمندی بسيار و فوايد بی شمار است که وابسته به تقوا و پرهيزگاری ميباشد چنانکه الله تعالی می فرمايد " ... تا شما پرهيزگاران شويد. «البقره ۲:۱۸۳»" اگر شخصی برای کسب خشنودی الله «ج» و از ترس عذاب او از چيزهای حلال اجتناب می کند، پس پرهيز کردن از حرام برايش آسانتر می گردد. احساس گرسنگی در معده ديگر اعضای بدن را از گرسنگی و خواهشات باز می دارد. روزه داشتن سببی ورشکست شيطان، جلوگير خواهشات و نگهدارنده حواس ميشود. وقتی احساس گرسنگی در دل روزه دار غالب ميشود، او از حال غريبان آمده احساس ترحم پيدا ميکند و به ايشان طعامی می خوراند. روزه داشتن انسان را می آموزد تا چگونه از هوس و گناه دوری کند. انسان را کمک ميکند تا بر طبيعت خود قادر گردد و خود را از عادت های باپسنديده برهاند. روزه داشتن انسان را وقت شنانس ميسازد. روزه نماينگر اتحاد امت اسلام ميباشد.

 

آداب و سنتهای روزه

 

غذا در وقت سحور «پس شب»

در وقت سحور «پس شب» بايد حتماً قدری غذا بخوريم و نوشيدنی بنوشيم و سحور را تا قبل از اذان نماز صبح تأخير دهيم. پيغمبر «ص» ما را بر اين امر نصيحت کرده اند. "سحور داشته باشيد زيرا در سحور برکت است – ال��خاری. در غذای سحور برکت است، و در اين امر از اهل کتاب فرق داشتن هم شامل است. و خرما چه پسنديده سحوری است برای ايمانداران – ابوداود، صحيح الترغيب

افطار را به تعويق نبايد انداخت

افطار را به تعويق نبايد انداخت زيرا پيغمبر «ص» فرموده اند "مردم خوب ( در خير و فلاح ) ميباسند تا وقتی که افطار را به تعويق نه اندازند. - البخاری"

در وقت از افطار پُر خوری بپرهيزيد

در وقت افطار پُر خوری بايد نکنيم. پيامبر ص هميشه يک لقمه کمتر می خوردند پيش از اينکه سير شوند. در يک حديث صحيح ديگر وارد است که ايشان گفته اند که "بد ترين ظرفی را که بنی آدام پُر ميکند، معده او ميباشد. " واضح است که اگر معده پر باشد، ادای نماز تراويح اجباری و ناخوش آيند به نظر می آيد.

دوری از گناه

از گناه ها بايد دوری کرد "هر گاه يکی از شما روزه داشته باشد بگذاريد تا متهم به گناه نشود. - اگر يک روزه دار دروغ و بد کرداری را ترک نکند، پس الله «ج» ضرورتی ندارد که آن شخص آب و غذا را بر خود ترک کند." همچنان حضرت پيامبر «ص» فرموده اند "شايد يک روزه دار از روزه خود هيچ چيز در نيابد، مگر تشنگی و گرسنگی. - ابن ماجه" در رمضان بايد از جنگ و جدال ( بحث و گفت و گوی در آن شامل است ) بايد خود داری کرد. اگر کسی ما را به اين امر مجبور سازد، پيامبر «ص» توصيه کرده اند که بايد گفت "من روزه دارم - البخاری" به اين وسيله خود و طرف مقابل را از رمضان ياد آور سازد.

روزه تانرا ضايع نکنيد

از جمله اعمالی که حسنات را از بين ميبرد و بدی ها را بار می آورد، مشاهده پروگرام های تلويزيونی مانند سوالات ذهنی، درامه ها و فلم ها، و پروگرام های سپورت و غيره ميباشد. همچنان ولگردی در سرک ها، و در سوپر مارکيت ها، و راننده گی به هدف روز گمی کردن همه اينها ثواب روزه را از بين ميبرند. کسانيکه به عوض عبادات، قران خواندن و نمازهای تهجد، مناجات و استغفار به اعمال غير ان که ذکر شد وقت خود را صرف می کنند، پس جای شک نيست که ايشان حقيقت روزه را درک نکرده اند و بسيار امکان دارد که از روزه خود بجز از تشنه گی و گرسنه گی چيزی ديگری نيابند.
برادارن و خواهران عزيز! با وجود روزه داشتن جای تأسف خواهد بود که به خاطری چند عادت ناپسنديده ما خود را از فيض و برکت های ماه رمضان محروم سازيم - حال آنکه يکی از دليل های روزه داشتن دور کردن همين عادت های بد می باشد. پس از خداوند متعال خواهانيم تا ماه رمضان را ماه فيض، برکت، و سعادتمندی برای ما بسازد. آمين

فضيلت رمضان : مجموعه از احاديث نبوی صل الله و عليه و سلم

 

احاديث مبارک - هدیه خجسته ، فروغ ايمان

رسول الله (ص) در دههء اخير رمضان اعتکاف نموده و می فرمود : شب قدر را در دههء اخير رمضان جستجو کنيد.

از عايشه (رض) روايت شده که گفت : گفتيم يا رسول الله (ص) اگر دانستم شب قدر کدام است در آن چه بگويم؟ فرمود بگو « اللهم انک عفو تحب العفو فاعف عنی » بار خدايا تو در گذرنده ای و گذشت را دوست داری پس از من در گذر.

کسيکه دروغگويی و عمل به دروغ پردازی را ترک ننمود، خدا به اين حاجتی ندارد که وی خوردن و آشاميدن را ترک کند.

هرگاه روز روزه ء يکی از شما باشد، پس دشنام نداده و صدا بلند نکنيد، و اگر کسی او را دشنام داد يا با او جنگ نمود بايد بگويد : من روزه دارم.

رسول الله (ص) به چند دانه رطب ( خرمای تازه ) افطار می نمود. اگر خرمای تازه نمی بود، پس چند جرعه آب می نوشيد.

رسول الله (ص) فرمود: خداوند عزوجل فرمود: محبوب ترين بندگانم نزدم کسی است که در افطار بيش از همه شتاب ميکند.

رسول اکرم (ص) فرمود: فرق ميان روزه، ما و روزهء اهل کتاب سحری کردن است.

سحری کنيد زيرا در سحری ها برکت است.

چون رمضان آيد، در های بهشت باز شده و در های دوزخ بسته گردد و شياطين به زنجير کشيده می شوند.

کسيکه يک روز از رمضان را غير از رخصت و بيماری بخورد اگر تمام عمر خويش را روزه قضايی بگيرد آنرا جبران کرده نمی تواند.

رسول الله (ص) در رمضان تلاش و کوشش می کرد که در غير آن نمی بود و در دهه ء اخير رمضان سعی و کوشش می کرد که در غير آن نمی نود.

روزه نيمه ای از صبر است و به همين دليل مومن به آمدن ماه رمضان خوش ميشود و سينه اش گشاده ميگردد.

کسيکه بخاطر خداوند (ج) يک روز روزه ميگيرد، خداوند او را به اندازه هفتاد سال از آتش دورخ دور ميسازد.

هر آئينه در بهشت دری است که به آن ريان گفته ميشود و روزه داران در روز قيامت از آن داخل ميگردنند که هيچکس غير از ايشان داخل نمیگردد. گفته ميشود: روزه داران کجايند ، پس ايستاده ميشوند و از آن کسی غير از ايشان داخل نمی گردد و چون داخل شوند در بسته ميشود و هيچکس از آن وارد نمی شود.

التماس: از تمام خواهران و برادران با درک و با احساس مان تمنا داريم که به منظور سهم گرفتن در ثواب اين نسخه، مطابق توان مالی شان اين ورق را فوتوکاپی نموده و در بين دوستان، خويشاوندان و ساير مسلمانان توزيع نموده و سهم خويش را به عنوان يک مسلمان ايفا نمايند.

 

صدقه فطر

مرجع: فقه عبادات ، مولف : مفتی محمد عاشق الهي البرني ، مترجم غلام الدّين « پنجشيری»

معنی لغوی فطر روزه را باز کردن ومعنی صدقه فطر » صدقه روزه باز کردن است در اصطلاح مراد از صدقه آن صدقه واجبی است که با خاتمه يافتن رمضان و به خاطر باز کردن روزه داده ميشود و دستور ادا کردن صدقه فطر در آن سالی که روزه ماه مبارک رمضان بر مسلمانها فرض گرديدتوسط رسول اکرم(ص) در همان سال صادر گرديد.

حکمت و فوائد صدقه فطر در اين است که انسان را از آن گناهانی که خواسته يا ناخواسته مرتکب شده پاک ساخته و روزه اش در حضور خداوند(ج) مورد قبول واقع گردد و علاوه بر آن حکمت وفوائد صدقه فطر در اين است تاافراد مستمند و فقير را با روحيه اخوت و برادری و همراه با احساس شديد نوع دوستی مورد کمک قرار داده و قسمتی از ضروريات ايشان را مرفوع نمايد و بايد که صدقه فطر قبل از نماز عيد ادا گردد.

حضرت ابن عباس (رض) ميف��مايد که : رسو�� اکرم(ص) به اين جهت صدقه فطر را مقرر فرموده اند که روزه داران را از امور بيهوده و انحرافات منفی پاک گردانيده و ضروريات اوليه مردم فقير و مستضعف نيز فراهم گردد.پس آن کسی که قبل از نماز عيد صدقه فطر خويش را ادا نمايد آن صدقه به شرف قبول واقع گرديده ؛ اما اگر بعد از نماز ادا کند مانند ساير خيرات و صدقات يک صدقه به حساب ميآيد.( روايت ابوداود؛ابن ماجه)

صدقه فطر بر هر مسلمانی که زندگی متوسط و آرامی داشته باشد ؛ بر زن و مرد و بالغ و نابالغ واجب است و آنکسی که بيشتر از ضروريات اصلی دارائی داشته باشد صدقه فطر بر آن واجب است و برای واجب شدن صدقه فطر ضروری نيست که مثل حکم زکات يک سال بر مال شخص بگذرد بلکه اگر از چند لحظه قبل از طلوع فجر نيز خداوند (ج) کسی را صاحب ثروتی ساخت پس صدقه فطر بر وی واجب ميگردد

وقت واجب گرديدن صدقه فطر هنگام طلوع فجر روز عيد رمضان است ليکن تقاضای حکمت و نصب العين وجوب آن در اين است که اين وجيبه بايد چند روز قبل از حلول عيد ادا گرديده و به نيازمندان و افراد مستحق برسد تا که ايشان با اطمينان و فرصت کافی ضروريات خويش را تهيه و تدارک نموده و در عيدگاه با خاطری آرام تر شرکت نمايند. در بخاری شريف آمده است که صحابه کرام(رض) يکی دو روز قبل از حلول عيد صدقه فطر را ادا ميکردند و اگر به کدام علتی دو و يا سه روز قبل از عيد ادا شده نميتواند به هر حال بايد قبل از نماز عيد ادا گردد در غير آن مثل صدقات و خيرات معمولی به حساب می آيد.

انسان متوسط الحال علاوه بر خودش بايد از جانب اولاد نا بالغ خود هم صدقه فطر را ادا کند و مقدار صدقه فطر بر شخص بالغ و نابالغ يکسان ميباشد و آن عبارت از يک کيلو و يکصد و ده گرام گندم و يا قيمت روز آن ميباشد

.صدقه فطر بر هر مسلمانی که زندگی متوسط و آرامی داشته باشد ؛ بر زن و مرد و بالغ و نابالغ واجب است و آنکسی که بيشتر از ضروريات اصلی دارائی داشته باشد صدقه فطر بر آن واجب است و برای واجب شدن صدقه فطر ضروری نيست که مثل حکم زکات يک سال بر مال شخص بگذرد بلکه اگر از چند لحظه قبل از طلوع فجر نيز خداوند (ج) کسی را صاحب ثروتی ساخت پس صدقه فطر بر وی واجب ميگردد

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِالْقَدْرِ(
۱)وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (۲)لَيْلَةُ الْقَدْرِخَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ(۳)
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَابِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ(
۴)سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

بيگمان اين قرآن را در شب قدر نازل کرديم. پس تو چه ميدانی که شب قدر چيست. شب قدر بهتر است از هزار ماه است.فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگار شان برای تقدير هر کار نازل ميشوند.شبی مملو از کرامت و برکت تا طلوع صبح.

 

ليلة القدر

ماه رمضان تمام روز ها و شبهای آن تمام ساعات و دقايق آن و تمام لحظات آن سرشار از فيض و برکت و درخشش انوار الهی ميباشد اما شب قدر جايگاه اختصاصی خود در ماه رمضان را دارا ميباشد.عبادت در اين شب متبرک بسيار ثواب و اجر عظيم داشته و همان طور که اين شب از هزار ماه بهتر است عبادت هم به هزار درجه افضل ميباشد و درصد اجابت دعا در اين شب بسيار بالا است پس بکوشيم تا اين شب را دريابيم و با ذکر خدای متعال و انجام اعمال نيک و دستگيری از تهيدستان و يتيمان و بيوه زنان از خدا بخواهيم که سعادت يافتن اين شب را نصيب مان گرداند.

قدر دو معنی دارد يکی اندازه کردن وقت و فيصله کردن است يعنی اينکه خداوند(ج) اندازه هر چيز را مشخص کرده و وقت آن را معين ميکند احکام نازل ميدارد و تقدير هر چيز را مقرر ميدارد . آيت قرآن کريم است: (فيها يفرق کل امر حکيم* امرا من عندنا.«الدخان آيات ۴ و ۵»« در آن شب هر فرمانی بر حسب حکمت صادر ميشود. فرمانی از جانب ما.»

معنی ديگر قدر عظمت و بزرگی است . يعنی ليلة القدر آن شبی است که در نزد خداوند(ج) بسيار با عظمت و با فضيلت است و برای قدر و عظمت آن اين دليل کافی است که خداوند متعال اين نعمت عظيم يعنی قرآن مجيد را نازل فرموده است.

صدقه فطر بر هر مسلمانی که زندگی متوسط و آرامی داشته باشد ؛ بر زن و مرد و بالغ و نابالغ واجب است و آنکسی که بيشتر از ضروريات اصلی دارائی داشته باشد صدقه فطر بر آن واجب است و برای واجب شدن صدقه فطر ضروری نيست که مثل حکم زکات يک سال بر مال شخص بگذرد بلکه اگر از چند لحظه قبل از طلوع فجر نيز خداوند (ج) کسی را صاحب ثروتی ساخت پس صدقه فطر بر وی واجب ميگردد

در روايات مختلف است که ليلة القدر در دهه آخر ماه ماه مبارک رمضان است و از جضرت عايشه (رض) روايت است که حضرت محمد(ص) فرمودند:« ليلة القدر را در ده شب آخر ماه مبارک رمضان و در شب های طاق جستجو کنيد.»(صحيح البخاری)

از حضرت عايشه (رض) روايت است که رسول الله (ص) در دهه اخير رمضان چنان به ذکر و عبادت توجه خاص ميفرمودند که در ايام ديگر نمی فرمودند رسول اکرم (ص) در اين شب بيش از پيش به سجده و قيام و ذکر و تسبيح ترغيب نموده فرمودند: « هنگاميکه ليلةالقدر می آيد پس جبرئيل امين با جمع کثيری از ملائکه به زمين فرود می آيند و برای آن بنده دعای رحمت و مغفرت ميکنند که ايستاده و نشسته به ذکر و يا عبادت خداوند(ج) مشغول ميباشد» و همچنين ارشاد فرمودند که: « ای مردم بر شما ماهی آمده است که در آن شبی است که از هزار ماه افضل است . آن کسی که از اين شب محروم ماند پس وی از همه امور خير محروم گرديده است و در اين شب کسی از خير و برکت محروم ميگردد که وی واقعا محروم است»(ابن ماجه)

در شب قدر هر دعای که انسان به درگاه خدای متعال بکند مورد قبول واقع ميشود و بيان حضرت عايشه (رض) است که: من به رسول کريم (ص) گفتم که اگر برايم معلوم گردد که کدام شب ليلة القدر است به من بگوئيد که در آن شب چه دعای بکنم؟رسول خدا(ص) فرمودند اين دعا را بخوان:« اللهم انک عفو کريم تحب العفو فاعف عني» يعنی ای بار خدايا ! تو نهايت آمرزنده و بخشنده ای و آمرزش برايت پسنديده است پس خطا های مرا عفو کن.»

اميدواريم که خداوند توفيق عنايت فرمايد تا از جمله مقربان درگاهش گرديده و با انجام فرائض واجبات و سنن و مستحبات و شب زنده داری در اين ماه پر فيض اين شب متبرک را هم دريابيم و با دعا و نيايش از خداوند(ج) بخواهيم که گناهان ما را عفو کرده و حاجات ما را بر آورده سازد.

و ما توفيقی الا باالله تا اینجا فقه اهل سنت.


نظرات شما عزیزان:

برویم تا بشویم
ساعت1:02---11 مرداد 1391
سلام دوست من
وب با صفایی داری
خوشحال میشم به وب منم یه سر بزنی
باعث افتخارمه
منتظرتم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ن : yasin
ت : چهار شنبه 11 مرداد 1391


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.